Sandra - Colins mamma

Dagissittuation

Kategori: Familjeliv

Idag fick jag hem ett brev från Gävle kommun. Dagis plats till min guldklimp. Ja eller fängelse? Vad tusan?! Kommun har valt att lägga ner massor med dagis här i stan. Nu har dagissittuationen blivit ohållbar och det är över 30 ungar i kö på alla dagis i stan. Inte ens syskon kommer in på dagis, trotts att de lovats plats enligt papper. Jag har valt ut två centrala dagis som jag tycker passar oss. Båda har ett litet skogsområde på gården och ligger i bostadsområden. Dagisplatsen vi ( och alla andra 100st som ska ha dagisplats nu) hamnar på ett dagis i sätra, långt åt fanders och man måste åka buss i en evighet (iallafall om man bor och jobbar i stan). Det stället är invaderat och inte speciellt en trygg och fin miljö för barn. Aldrig i livet att jag sätter Colin där. Jag är så arg nu så jag kokar över snart. Alla barn i stan som ska på dagis nu hamnar där. Alltså 60 inskolningar på 1 vecka?!

Colin skulle älska att få gå på dagis, träffa kompisar och jag ansökte om dagisplats samma dag som han fick sitt personnummer. Han var 1,5 vecka gammal. Ja, det är tydligen inte säkert att man får en dagisplats i stan alls eftersom det är så många som står i kö. Men vad tusan?! Vad gör man då? Vad som än händer så kommer Colin aldrig att hamna i sätra på dagis. Så långt ifrån mig hela dagarna och svårt att ta sig dit. Om jag börjar sju på morgonen och dagis öppnar halv sju. Ska jag åka dit och hem igen med buss för att hämta/lämna honom.

Sen kan man ju fråga varför de väljer att öppna dagis i världens ände dit ingen åker som inte bor där, det är en omväg för alla. Varför inte låta de få som bor där ta sig till stan för att lämna barnen. Varför inte öppna dagis i stan dit de flesta kan ta sig iallafall? Gävles bussförbidelser är så dåliga så det skriker om det. Man kan inte ens komma i utlovad tid om man så är ensam på bussen. De har ju lagt ner massor med skolor här i stan, varför inte öppna dagis i deras lokaler? DUMSKALLAR..

Kommentarer

  • sara - mamma till wilda säger:

    Ush då! Det lät inge kul..

    2011-01-24 | 20:56:50
    Bloggadress: http://saratilling.devote.se
  • karin :) säger:

    tjatja,

    kika gärna in på min blogg om du har lust :)

    2011-01-24 | 21:08:35
    Bloggadress: http://kkarinsss.blogg.se/
  • Mikkki och Milo 8 månader säger:

    Hoppas det löser sig =)

    2011-01-24 | 21:55:13
    Bloggadress: http://mikkki.blogg.se/
  • Elin {Mamma till Theo, änglen Meja och bebis i magen} säger:

    Det är sjukt hur fan den här kommunen tänker när det gäller barn! Man mår fan illa! Jag skulle aldrig sätta Theo i Sätra på dagis, finns inte på världskartan! Håller med dig att dom istället för att öppna upp en gammal skola i Sätra som dagis, kunde dom ha gjort det mitt inne i stan dit alla i stort sett kan ta sig.. Dåligt Gävle Kommun, riktigt dåligt!

    2011-01-24 | 21:59:38
    Bloggadress: http://pruppen1987.blogg.se/
  • Sandra säger:

    Sandrah det är inte 60 inskolningar på en vecka, och det är verkligen ingen otrygg miljö för barnen.. det är skog runt omkring, det är en byggnad med så bra möjligheter och lärarinnorna är så himla bra. Jag är verkligen skit nöjd med detta dagis. Dock förstår jag er som får platser där och bor i stan men dagiset är då inte en dålig plats... det kan jag säga..

    2011-01-25 | 09:39:28
    Bloggadress: http://garga.blogg.se/
  • Lotta, mamma till Lucas säger:

    Hoppas det löser sig!!! Som förskollärare (och mamma)känner jag igen mig i din frustration...

    2011-01-25 | 09:46:24
    Bloggadress: http://sotnosenattol.blogg.se/
  • Fröken M säger:

    Åh, jag hoppas det löser sig ! Vi väntar fortfarande på besked om dagis... Kram

    2011-01-25 | 12:03:36
    Bloggadress: http://frokenmela.se
  • Anonym säger:

    Hej tjejen :) Vad menar du med att Sätra är invarderat?..

    2011-01-26 | 07:53:37

Kommentera inlägget här: